Is jouw training optimaal?

Is jouw training optimaal? Waarschijnlijk kun je je resultaten verbeteren door functioneler te trainen.

Wij zijn bij Syncadian altijd op zoek naar manieren om onze gezondheid zo optimaal mogelijk te krijgen. We weten allemaal dat beweging en sporten talloze gezondheidsvoordelen oplevert. Maar in termen van sport en trainen, wat is dan het meest optimaal?

Het is logisch dat je qua sport hetgeen kiest wat je het leukst vindt, wat iedereen in je omgeving doet of waar je simpelweg gelukkig van wordt. Maar hoe weet je dat de sport of bewegingen die je wekelijks uitvoert, ook optimaal is voor jou in relatie tot de menselijke biologie? Van de verschillende factoren die hiervoor voorwaardelijk zijn, bespreken we in deze blog het onderwerp ‘functioneel trainen’. Een nogal uitgemolken term die helaas niet de volledige lading dekt.

Functionele training zien wij als manier om zo optimaal mogelijk te kunnen bewegen als mens. Dit betekent dat we een gebalanceerd, myofasciaal elastisch lichaam hebben, bewegend in alle richtingen binnen het driedimensionale vlak. Samengevat noemen we dit ‘bewegingsefficiëntie’.

Lopen, hardlopen, gooien, stoten en ademen hebben we vanaf jonge leeftijd in ons geprogrammeerd. Biomechanisch gezien zijn deze bewegingen kenmerkend voor mens zijn en dit zien wij daarom als functionaliteit vanuit een biologisch, evolutionair standpunt. We hebben het allemaal gemeen en dit is in duizenden jaren tijd ontwikkeld en geëvolueerd, als blauwdruk voor hoe we vandaag de dag bewegen. Als een mens zo optimaal mogelijk wilt bewegen, dan zal hij zoveel mogelijk als een mens moeten bewegen, zoals de natuur en zijn biologie dat gedicteerd heeft.

Eerst mens zijn, dan pas specialist worden. Voor nog betere sportprestaties zul je een slimmere aanpak nodig hebben. We gebruiken functionele training als een framework om de maximale potentie te kunnen ontdekken, waar jouw lichaam toe in staat is door middel van de juiste prikkels. Deze creëer je het best door als prioriteit functioneel te trainen. We doen weerstandstraining in relatie tot lopen, hardlopen en gooien. Denk hierbij onder andere aan het gebruiken van rotaties, driedimensionaal bewegen en horizontale kracht vectoren. Met dit framework wordt de toepassing naar andere taken en sporten een stuk efficiënter.

Naarmate iemand efficiënter en beter beweegt, wordt de kans op blessures ook lager. Het komt opvallend vaak voor dat, met name recreanten, zichzelf blootstellen aan bepaalde sporten of trainingen, waar het lichaam nog niet op voorbereid is. Ook ontbreekt de juiste voorbereiding wat betreft belasting van de spieren.

Maar waarom lijken onze (kracht)trainingen dan niet op de bewegingen die wij als mens het meest maken? We hebben onszelf aangeleerd om te trainen zoals een kangoeroe beweegt. Vooral in het sagittale vlak, vrijwel geen rotaties, CrossFit en compound oefeningen zoals squatten, bankdrukken en deadliften. Conventionele trainingsvormen respecteren onze menselijke biologie niet en leiden zodoende tot suboptimale resultaten.

Dit wil echter niet betekenen dat resultaten op topniveau onbereikbaar zijn. Kan je op topniveau presteren zonder rekening te houden met functionele training? Absoluut. Echter geloven wij dat een trainingsregime dat uitsluitend gebaseerd is op deze niet-functionele bewegingen, een rol speelt in het ontwikkelen van blessures, hormonale ontregeling en over het algemeen een verminderde homeostase (interne evenwicht van het lichaam).

Het uitvoeren van conventionele sporten en trainingsvormen is niet per definitie slecht en zou vanuit ons perspectief ook niet uitgesloten moeten worden. Conventionele training heeft zeker een plaats in een training –of revalidatie regime. Het zou wellicht een toevoeging kunnen zijn aan het functionele fundament. Het is een gemiste kans om de ware potentie van jouw lichamelijke (sport)prestaties niet te ontdekken, door de basis te vergeten.

Wil jij écht ontdekken wat jouw fysieke potentieel is? Denk dan kritisch na over je huidige trainingsregime en heroverweeg je strategie. Meer weer weten? Houd ons platform dan in de gaten.

Zie deze video voor een iets uitgebreidere uitleg over het trainingssysteem dat wij hanteren, voor zowel het trainen van atleten als het behandelen van pijnklachten. Meer content kun je ook vinden @movmed .

Gene Smeets is fysiotherapeut en personal trainer.  Oprichter van Movmed Training en Revalidatie en mede oprichter van Syncadian. Vanuit zijn holistische kijk op gezondheid ziet hij het lichaam als tool om optimale gezondheid te kunnen bereiken, door o.a. verantwoord en functioneel te blijven bewegen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *