LED je wel op?

Langdurige blootstelling aan kunstmatig licht is een bedreiging voor goede nachtrust. Neem je gezondheid en vitaliteit serieus en lees hoe je jezelf kunt beschermen.

Tot laat in de 19eeuw waren de meest voorkomende doodsoorzaken gerelateerd aan besmettelijke ziektes, tuberculose, longontstekingen en syfilis. Ontwikkeling zoals antibiotica en het verbeteren van de sociale hygiëne hebben ervoor gezorgd dat de kans op deze ziekten gelimiteerd werd.

Na het terugdringen van deze ziektes eind 19e eeuw, zien we vanaf het begin van de 20eeuw dat de meest voorkomende doodsoorzaken gerelateerd zijn aan hart –en vaatziekten, kanker en Alzheimer. Maar hoe is deze verschuiving ontstaan? Wat is er in die periode veranderd waardoor we met andere ziektes te maken hebben, die helaas steeds vaker onderdeel zijn van het dagelijkse leven?

Het antwoord wordt duidelijk als we kijken naar de drastische verandering die heeft plaatsgevonden binnen onze omgeving. Het gaat dan specifiek om de komst van kunstmatig licht. Sinds de uitvinding hiervan is de aanwezigheid en kracht enorm snel toegenomen. Het is tegenwoordig overal te vinden, zoals in onze telefoons, tv’s, laptops, straatlantaarns, autoverlichting, kantoor gebouwen, onze slaapkamers en ziekenhuizen. We hebben steeds meer afstand genomen van de zon en hebben de natuur verruild voor een indoor-lifestyle. Met name de chronische blootstelling aan kunstmatig licht is de oorzaak van vele van de moderne ziektes die we kennen. Maar waarom is kunstmatig licht dan slecht voor ons? Hieronder proberen we je dat kort uit te leggen in relatie tot de mitochondriën; dit zijn kleine energiefabriekjes, gelegen in onze cellen. De voornaamste functie van de mitochondriën is het produceren van energie in de vorm van ATP, een stof die ook wel bekend staat als de valuta voor alle functies van het menselijk lichaam die energie vereisen. 

Wist je dat de mitochondriën bij mensen het meest gelegen zijn in het brein en in het hart?  En zoals we eerder beschreven, vallen hart –en vaatziekten en brein gerelateerde aandoeningen onder de meestvoorkomende doodsoorzaken in de moderne tijd. Licht speelt hierdoor een enorm cruciale rol in onze gezondheid.

Het is essentieel voor je gezondheid om te begrijpen dat kunstmatig licht, met name ’s avonds, nadelig is voor de functie van je mitochondriën en het biologische ritme ernstig verstoort.

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is voeding minder belangrijk dan gedacht. De vorm en functie van mitochondriën worden aangetast door elektromagnetische velden en temperatuur, niet door voeding. Voeding wordt door het lichaam opgebroken tot elektronen en deze worden vervolgens opgenomen door de mitochondriën. Het gaat dus eerder om elektronen dan om voeding. 

Om het DNA van de mitochondriën te kunnen repareren is het slaaphormoon melatonine nodig. In andere woorden: de mitochondriën blijven zodoende efficient werken in relatie tot het elektronen transport systeem. Melatonine is dus noodzakelijk voor het produceren van energie (ATP). De afgifte van melatonine wordt in gang gezet door duisternis. Maar continue blootstelling aan kunstmatig blauwlicht vertelt je brein dat het midden op de dag is. Deze verkeerde informatie remt het vrijkomen van melatonine dus drastisch af. Het herstel van de mitochondriën vindt hierdoor niet goed plaats, wat op lange termijn enorme gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. 

Te veel blootstelling aan kunstmatig licht maakt ons ziek. Het is echter mogelijk je hier tegen te beschermen. In een ideale situatie is er geen kunstmatig licht in onze omgeving en leven we alleen in het zonlicht en duister, zoals de natuur dit dicteert voor ons. Het biologische ritme zou in deze situatie ongestoord verlopen, het lichaam zal beter rusten en de kans op langdurige gezondheid zal enorm toenemen. Om ons te beschermen tegen dit schadelijke blauwe licht, bestaan er speciale brillen. Deze blokkeren alle lichtfrequenties die een goede werking van het circadiaanse ritme dwarsbomen. Kwaliteit van slaap neemt hierdoor toe, wat op korte termijn leidt tot een vergroot energieniveau, verbeterde concentratie en hormonale balans. Op lange termijn remt dit het verouderingsproces en verkleint het de kans op ziektes.

De markt wordt op dit moment overspoelt met brillen die claimen blauwlicht te filteren, maar vaak gebeurt dit op de golflengtes die er net niet toe doen. Daarnaast proberen een aantal fabrikanten het zo transparant mogelijk te maken, maar dit gaat vaak ten koste van het blokkeren van de meest schadelijke blauwlicht frequenties. Brillen van hoogwaardige kwaliteit, die je beschermen tegen de piekgolflengtes van blauwlicht vind je in onze webshop.

Bibliography

Algvere, P. V., Marshall, J., & Seregard, S. (2006). Age‐related maculopathy and the impact of blue light hazard. Acta Ophthalmologica Scandinavica84(1), 4-15.

Arendt, J. (1998). Melatonin and the pineal gland: influence on mammalian seasonal and circadian physiology. Reviews of reproduction3(1), 13-22.

Brainard, G. C., Hanifin, J. P., Greeson, J. M., Byrne, B., Glickman, G., Gerner, E., & Rollag, M. D. (2001). Action spectrum for melatonin regulation in humans: evidence for a novel circadian photoreceptor. Journal of Neuroscience21(16), 6405-6412.

Burkhart K, PhelpsJR. Amber lenses to block bluelight and improve sleep: a randomized trial. Chronobiol Int.2009 Dec;26(8):1602-12. doi: 10.3109/07420520903523719. PubMed PMID: 20030543.

Godley, B. F., Shamsi, F. A., Liang, F. Q., Jarrett, S. G., Davies, S., & Boulton, M. (2005). Blue light induces mitochondrial DNA damage and free radical production in epithelial cells. Journal of Biological Chemistry280(22), 21061-21066.

Fonken, L. K., & Nelson, R. J. (2014). The effects of light at night on circadian clocks and metabolism. Endocrine reviews35(4), 648-670.

Lagakos, B. (2014, September 24). “Afternoon diabetes” and nutrient partitioning. Retrieved from http://caloriesproper.com/afternoon-diabetes-and-nutrient-partitioning-2/#more-5197.

Lewy, A. J., Wehr, T. A., Goodwin, F. K., Newsome, D. A., & Markey, S. P. (1980). Light suppresses melatonin secretion in humans. Science210(4475), 1267-1269.

Lindqvist, P. G., Olsson, H., & Landin-Olsson, M. (2010). Are active sun exposure habits related to lowering risk of type 2 diabetes mellitus in women, a prospective cohort study?. Diabetes research and clinical practice90(1), 109-114.

Navara, K. J., & Nelson, R. J. (2007). The dark side of light at night: physiological, epidemiological, and ecological consequences. Journal of pineal research43(3), 215-224.

Ott, J. (1983). Health and light. Pocket Books.

Schernhammer ES,Schulmeister K. Melatonin and cancer risk:does light at night compromise physiologic cancer protection by lowering serummelatonin levels? Br J Cancer. 2004 Mar 8;90(5):941-3. Review.PubMed PMID: 14997186; PubMed Central PMCID: PMC2409637.

Wright, H. R., & Lack, L. C. (2001). Effect of light wavelength on suppression and phase delay of the melatonin rhythm. Chronobiology international18(5), 801-808.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *